Ramazan Alp
  12-02-2021 00:48:00

Bursa'da Trafik

Bir şehre ilk girdiğiniz de güzel yollarını, o yollarla bütünleşmiş peyzaj çalışmalarını ve trafiğin düzgün aktığını görürseniz o şehrin huzurlu, mutlu ve yaşanılabilir bir şehir olduğu kanısına varırsınız. Öyledir de!.. Yollar bir şehrin aynasıdır…

 

Türkiye’de 1927 yılında yapılan çalışmalara göre nüfusun yüzde 76’sı belde ve köyler de yüzde 24 ise şehirler de yaşamaktaydı. Sanayileşmenin başlamasıyla şehirler çekim gücü haline geldi ve hızlı bir göç dalgası başladı. 2019 verilerine baktığımız da Türkiye nüfusunun yüzde 7,2 si Belde ve köylerde yüzde 92,8 ise İl ve ilçe merkezlerinde ikamet eder hale gelmiştir.

 

Bu veriler ışığında günümüz ekonomik ve sosyolojik koşulları gereği insanların şehirlerde yaşamayı tercih ettiği, yaşam şartlarının iyileşmesi nedeniyle özel araç sahipliğinin arttığı ve bunun sonucunda da trafik sıkışıklığı, aşırı yakıt tüketimi, gürültü ve hava kirliliği gibi sorunların baş gösterdiği görülmektedir…

 

1940 yıllarında 100 binlerde olan Bursa nüfusu 2020 yılında 3 milyonu aşmış, trafiğe kayıtlı araç sayısı da 1 milyona dayanmıştır. İstatistikler gelecek 10 yılda nüfusun 4 milyon, araç sayısının da 2 milyon sınırına dayanacağını işaret ediyor.

 

Bursa yerel ve kamu yönetimleri bu hızlı göçlere ve büyümeye hazırlıklı olamadı. İmkanların yetersizliğinden olsa gerek altyapı sorunları hep ötelenerek bu günlere taşındı. Bugün bu sorunlardan bir tanesi de trafik sorunu olarak karşımıza çıkmaktadır.

Son 10-15 yıldır Bursa trafiği tabiri caiz ise alarım vermekte, saç baş yoldurmaktadır. Özellikle pik saatlerde 10 dakika da varılması gereken bir yere bir saatte varmak mümkün olmaktadır.

 

Geçtiğimiz dönemlerde yerel ve kamu kurumları trafik sıkışıklığı ile baş etmek için şehrin tüm dinamiklerini harekete geçirerek ayrı ayrı komisyonlar kurmuş ve bu komisyonların hazırladıkları raporlar bir havuzda toplanmıştı…

 

Ulaşım sektöründe faaliyet gösterdiğim için bir arkadaşımın önerisiyle 2016 yılın da Ak Parti İl Başkanlığınca oluşturulan Ulaşım ve Enerji Komisyonu üyeliğine seçilmiştim. Komisyon başkanı Muhammed Karaman ile birlikte 10 kişilik ekibimiz her hafta Cuma günü toplanarak Bursa’nın trafik çilesine nasıl derman buluruz diye fikir cimnastiği yapardık. Yaklaşık bir buçuk yıl boyunca bazen ulaşım dairesiyle bir araya gelip brifing alır, bazen de tüm ekip bizzat sıkışık kavşaklara giderek kuyruklanma ve sıkışıklığı yerinde tespit ederdik.

 

Türkiye de ulaşımla ilgili yapılan binlerce sayfalık çalışmalar, tezler, analizleri inceleyerek, ulaşım sektörü temsilcilerinin de fikirlerini alarak bir rapor hazırlamıştık…

 

Bursa Büyükşehir Belediye Başkanlığı görevini devir alan Sayın Alinur Aktaş, anlaşıldığı kadarıyla bu komisyonların verileri arasında bir değerlendirme yaparak trafiğin rahatlamasına yönelik bazı hayati adımlar atmıştı.

 

Çünkü basına yansıyan demeçler de Başkan Aktaş, Büyükşehir Belediyesi’nin ‘Bursalılardan edindiği bilgiler doğrultusunda’ trafiğe yönelik düzenleme çalışmalarını zaman kaybetmeden hayata geçirdiğini, ‘Ulaşım Acil Eylem Planı’ çerçevesinde şehir içinde yaşanan trafik çilesinin önüne geçmek maksadıyla 29 kavşakta başlatılan düzenleme çalışmalarının hızla devam ettiğini açıklamış ve sonuçta trafikte en az yüzde 35-40’lık bir rahatlama getirmeyi hedeflendiğini söylemişti.  

 

Bu çalışmalar sonucunda kısa dönemli de olsa Bursa trafiğinde gözle görülür bir rahatlatma sağlandı. Ancak bu rahatlamanın uzun dönemli olmayacağını bilmek te fayda vardır. Nüfus ve araç sayısı arttıkça atılan bu adımlar yetersiz kalacak ve trafik çile olmaya devam edecektir…

 

Trafik dünyanın tüm ülkelerinde sorun teşkil ediyor. Ancak uygun ve doğru çözüm stratejileri izlendiğinde sorun olmaktan çıkıyor.

 

Gurbetçi olarak 12 yıl Almanya’da kaldığım dönemler de Fransa, İsviçre, Belçika, Hollanda gibi Avrupa’nın birçok ülke ve şehrin yollarında araç kullanma fırsatım oldu. Oralarda alan kullanımı otomobil kullanımına odaklanarak, sinyalizasyon kurallarına uyularak ve belirli stratejiler uygulanarak 50 yıllık-100 yıllık planlamalar yapıldığı için Saç-baş yolduran değil, akan bir trafik var.

 

Örneğin, Münih, Hamburg, Köln, Brüksel, Paris, Stocholm, Viyana, Kopenhang Avrupa’nın en kalabalık ve refah seviyesi yüksek kentleri olmasına rağmen çok fazla trafik sıkışıklığına maruz kalmazsınız. Çünkü bireyler toplu taşıma vb. gibi alternatif ulaşım araçlarını kullanmaya teşvik edilmiştir. Mesela Amsterdam’da bisikletle yolculuk yapanların oranı %43 Kopenhag’ta, %36’dır. Almanya genelinde insanlar şehir içi yolculuklarının %12 sini bisikletlerle yapmaktadır. Keza Asya’nın en zengin ve kalabalık kentleri Tokyo, Singapur, Hong Kong’da otomobil bağımlılığı oldukça düşüktür.

 

Bakınız Covid-19 aşısının mucidi Biontech Firmasının sahibi ve Almanya’nın zengin 100 kişisi arasında olan Türk kökenli Uğur Şahin ve eşi bilim insanı Özlem Türeci’nin bisiklet ile işe gidip geldikleri haberleri geçtiğimiz günlerde basına yansımıştı…

 

Tekrar Bursa’ya dönersek;

Bursa da 1980 ler den beridir trafik sıkışıklığı hep olmuştur. O zamanlar Kestel’den başlayıp Görükle’ye uzanan ve Ovaakça’dan Santral Garaj kavşağına bağlanan yollarından başka yol yoktu.  İzmir, İstanbul ve Ankara güzergahlarından gelip geçen araçların kesişme noktası bugünkü Kent Meydanı kavşağıydı. Ayrıca Kent Meydanı’nın daki AVM nin yerinde Şehirlerarası Otobüs Garajı vardı. Acemler’den başlayarak Eski Fakülte bugünkü adıyla İhtisas Kavşağına ve İstanbul güzergahında ise Beşyol’a kadar trafik hep sıkışıktı.

 

1990 lı yıllarda o zamanın çevre yolu Avrupa Konseyi Bulvarı açılınca kısa bir rahatlama döneminden sonra acemler ve Soğukkuyu dediğimiz mevki tekrar saatlerce kilitlenirdi. 2000 li yıllarda bugünkü Çevre Yolu açılınca trafiğin önemli yükü özellikle transit kısmının tamamı oraya yöneldi. Kısa bir dönem rahatlamadan sonra nüfus ve araç sayıları çoğalınca trafik tekrar sıkıntı yaratmaya başladı. Hatta bazen çevre yolunun kitlendiğine bile şahit oluyoruz.

 

1980 li yıllarda Türkiye nüfusu 45 milyon, motorlu araç sayısı ise 1,5 milyondu. Her 30 kişiden bir kişiye araç düşüyordu. 2020 yılında nüfus 83 milyon motorlu araç sayısı ise 23 milyon. Her 3 kişiden bir kişiye araç düşüyor. Nüfus yüzde yüz artarken, araç sayısı yüzde bin altı yüz artmıştır…

 

Geçtiğimiz ay videokonferans aracılığı ile BİLDEF toplantısına katılan Sayın Alinur Aktaş pandemi döneminde araç sahipliliğinin %35 civarında arttığını belirtmişti. Bu artışla birlikte son günler de Bursa’da trafiğin tekrar endişe verici boyutlara dayandığı görülüyor. Bu vesile ile bir STK başkanı ve bir Bursa’lı olarak gözlemlerimi ve tavsiyelerimi yazmanın faydalı olacağı kanaatindeyim...

 

Yazının başında belirttiğim gibi Yollar bir şehrin aynasıdır! Aynı zaman da medeniyetin, gelişmişliğin ve refahın sembolüdür…Ankara yolu ve İzmir Yolu olarak bilinen ve şehrin ana arteri olan yol ile İstanbul Caddesi yolunun trafik yükü hafifletilmediği sürece şehrin bütün damarları tıkanma noktasına gelecektir. Bu yollara entegre olacak yatay ve dikey bağlantı yollarının çoğaltılması elzem bir konudur. Ayrıca bu iki arter üzerinde kuyruklanma ve sıkışıklığa neden olan tüm unsurlar tekrar gözden geçirilerek stabilize edilmelidir.

 

Toplu taşımacılık sistemleri bir bütün olarak ele alınıp etkin bir şekilde işletilerek şehrin ana omurgası haline getirilmelidir. Bu bağlam da Bursa’nın emniyetli, konforlu, çevreci, hızlı, verimli, ekonomik, erişimi ve kullanımı kolay, kent içi ulaşım sistemlerine sahip olması sağlanmalıdır. Unutulmamalıdır ki toplu taşıma sistemlerini şehir dokusunun ayrılmaz bir parçası kılmak, daha yaşanabilir kentler inşa etmenin olmazsa olmazıdır.

 

Ana arterler de bir şeridin sadece toplu taşıma araçlarına (Otobüs, minibüs, dolmuş, ambulans, taksi vb. gibi) ayrılması gerekir. Böylelikle toplu taşıma hızlı, konforlu ve güvenli hale getirilince insanların kendi araçlarıyla seyahat etmesi kısmen de olsa engellenecek ve toplu taşıma araçlarını kullanmaları teşvik edilecektir.

 

Tarihi ve kültürel merkezler ile alışveriş bölgeleri mümkün olduğunca araçtan arındırılmış bölgeler haline getirilmelidir. Yani araçların değil insanların ulaşımına öncelik veren düzenlemelere gidilmelidir. Avrupa’da birçok kent “trafik sınırlama veya yatıştırma” olarak bilinen yöntemlere başvurmaktadır.

 

Bir kentin ulaşımında en önemli öğelerden biri de otoparklardır. Şehir merkezi girişlerine ve toplu taşıma sistemlerinin aktarma noktalarına büyük otoparklar yapılmalıdır. Ticari kaygılar taşımadan insanların ucuz ve güvenli bir şekilde park ederek şehir merkezlerini araçsız dolaşmaları veya toplu taşıma sistemlerini kullanmaları sağlanmalıdır. Kısacası “Park et-devam et” sloganıyla hareket edilmelidir.

 

Ölçümlere göre Bursa acemler kavşağında bir günde geçen araç sayısı, İstanbul 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nden geçen araç sayısından daha fazladır. Böyle devasa bir bağlantı noktasını hem stabilize etmeli hem de alternatif güzergahlar ile yükü hafifletilmelidir.

 

Kavşaklardaki yanlış düzenlemeler giderilmeli, yeni teknolojiler kullanılarak ulaşım sistemlerinin birbiri ile iyi kombine edilmiş hale gelmesi sağlanmalı, sinyalizasyon sistemlerinin devre süreleri optimum değerlerde olmalıdır.

 

Adil Taşımacılık sistemi uygulanmalıdır. Örneğin şehrin bir yakasından öteki yakasına kadar yaklaşık 30-35 km de 4 TL ye yolculuk yapan bir kişi 5 veya 6 km lik bir mesafeye aynı ücreti ödememelidir. Ulaşım bir kamusal hak olup yerel ve kamu kurumları bu hakkı sağlarken ticaret yapmamalı, insanların rahat nefes almalarını ve trafik sıkışıklığına maruz kalmamalarını sağlamalıdır.

 

Bisiklet yolları ve park alanları ivedilikle yapılarak bireyler bisiklet kullanmaya teşvik edilmelidir.

 

Kentsel dönüşüm planlarında konutlar ile ticari faaliyet alanları bir arada bulundurulmalıdır. Zira bireylerin bulundukları yerden şehrin başka noktalarına ticaret için gitmeleri kısıtlanmalıdır.

 

Özellikle STK lar bireylerin bilinçlenmesi noktasında örnek ve etkin olmalıdır. Şehrin tüm dinamikleri koordineli çalışmalı, işbirliği içerisinde olmalı ve herkes elini taşın altına koymalıdır.

 

Unutulmamalıdır ki kentler taşıt trafiğinden ve tıkanıklığından arındırıldıklarında daha cazip daha güvenli, huzurlu ve daha yaşanabilir olmaktadırlar.

 

  FACEBOOK YORUM
Yorum
  YAZARIN DİĞER YAZILARI
PUAN DURUMU
Takım O G M B A Y P AV
Takım O G M B A Y P AV
1 Ümraniyespor 9 6 0 3 17 3 21 +14
2 MKE Ankaragücü 9 6 0 3 17 5 21 +12
3 Eyüpspor 9 5 2 2 16 12 17 +4
4 Bandırmaspor 9 5 4 0 15 10 15 +5
5 BB Erzurumspor 8 5 3 0 9 8 15 +1
6 Tuzlaspor 7 4 1 2 9 4 14 +5
7 Kocaelispor 7 4 2 1 7 7 13 0
8 Samsunspor 8 3 3 2 14 14 11 0
9 Gençlerbirliği 8 3 3 2 10 13 11 -3
10 Menemenspor 9 3 4 2 12 17 11 -5
11 Denizlispor 9 3 5 1 9 12 10 -3
12 Altınordu 8 3 4 1 10 14 10 -4
13 Manisa FK 8 3 5 0 11 13 9 -2
14 Boluspor 7 2 3 2 7 6 8 +1
15 İstanbulspor 7 2 4 1 9 10 7 -1
16 Adanaspor 8 1 4 3 9 15 6 -6
17 Balıkesirspor 8 2 6 0 6 13 6 -7
18 Bursaspor 7 1 4 2 7 12 5 -5
19 Keçiörengücü 7 1 5 1 5 11 4 -6
Takım O G M B A Y P AV
1 Eyüpspor 38 28 2 8 82 25 92 +57
2 Sakaryaspor 38 21 5 12 74 35 75 +39
3 Kırşehir Belediyespor 38 21 8 9 57 32 72 +25
4 Kırklarelispor 38 19 6 13 60 32 70 +28
5 Van Spor 38 21 11 6 59 35 69 +24
6 Bodrumspor 38 18 11 9 80 48 63 +32
7 Etimesgut Belediyespor 38 18 13 7 63 36 61 +27
8 Karacabey Belediyespor 38 15 12 11 52 41 56 +11
9 Turgutluspor 38 16 16 6 44 56 54 -12
10 Serik Belediyespor 38 13 11 14 51 48 53 +3
11 Pendikspor 38 15 16 7 66 53 52 +13
12 Pazarspor 38 15 18 5 60 64 50 -4
13 Tarsus İdman Yurdu 38 13 15 10 56 55 49 +1
14 Bayburt Özel İdare Spor 38 14 18 6 52 61 48 -9
15 Sivas Belediyespor 38 11 14 13 63 58 46 +5
16 1922 Konyaspor 38 11 18 9 47 49 42 -2
17 Kastamonuspor 38 8 18 12 31 58 36 -27
18 Elazığspor 38 10 22 6 61 90 33 -29
19 Mamak FK 38 6 26 6 32 121 24 -89
20 Kardemir Karabükspor 38 1 34 3 16 109 3 -93
Takım O G M B A Y P AV
1 Diyarbekirspor 30 20 2 8 43 18 68 +25
2 1928 Bucaspor 30 20 3 7 58 18 67 +40
3 Yeşilyurt Belediyespor 30 17 8 5 50 27 56 +23
4 Ofspor 30 14 5 11 43 31 53 +12
5 Arnavutköy Belediye 30 13 8 9 40 29 48 +11
6 Edirnespor 30 12 9 9 34 31 45 +3
7 Belediye Derincespor 29 10 9 10 38 29 40 +9
8 Artvin Hopaspor 30 10 11 9 41 44 39 -3
9 Fatsa Belediyespor 30 10 12 8 22 31 38 -9
10 Kızılcabölükspor 30 9 11 10 34 33 37 +1
11 Nevşehir Belediyespor 30 9 14 7 31 31 34 0
12 Çankaya FK 30 10 16 4 28 48 34 -20
13 1877 Alemdağspor 30 9 15 6 37 48 33 -11
14 Antalya Kemerspor 30 7 17 6 27 50 27 -23
15 Payasspor 29 5 16 8 29 53 23 -24
16 Manisaspor 30 1 20 9 22 56 12 -34
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 17/10/2021 Kasımpaşa vs Göztepe
 17/10/2021 Altay vs Fatih Karagümrük
 17/10/2021 Galatasaray vs Konyaspor
 17/10/2021 Trabzonspor vs Fenerbahçe
 18/10/2021 Alanyaspor vs Kayserispor
 18/10/2021 Hatayspor vs Gaziantep FK
 22/10/2021 Yeni Malatyaspor vs Altay
 23/10/2021 Çaykur Rizespor vs Kasımpaşa
 23/10/2021 Gaziantep FK vs Giresunspor
 23/10/2021 Konyaspor vs Kayserispor
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 17/10/2021 Keçiörengücü vs Kocaelispor
 17/10/2021 BB Erzurumspor vs Altınordu
 17/10/2021 Manisa FK vs Adanaspor
 17/10/2021 Bursaspor vs Boluspor
 18/10/2021 İstanbulspor vs Tuzlaspor
 22/10/2021 Eyüpspor vs Adanaspor
 22/10/2021 MKE Ankaragücü vs Manisa FK
 23/10/2021 Keçiörengücü vs İstanbulspor
 23/10/2021 Tuzlaspor vs Bandırmaspor
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 17/10/2021 Bayburt Özel İdare Spor vs Çorum FK
 17/10/2021 Ergene Velimeşe vs İnegölspor
 17/10/2021 Kahramanmaraşspor vs Van Spor FK
 17/10/2021 Sivas Belediyespor vs Bodrumspor
 17/10/2021 Turgutluspor vs Ankaraspor
 17/10/2021 Sakaryaspor vs Hekimoğlu Trabzon
 17/10/2021 Afjet Afyonspor vs Adıyaman FK
 17/10/2021 Diyarbekir Spor vs Niğde Anadolu FK
 17/10/2021 Serik Belediyespor vs Somaspor
 23/10/2021 Adıyaman FK vs Diyarbekir Spor
 23/10/2021 Van Spor FK - Sivas Belediyespor Sivas Belediyespor ligdeki son 7 maçında hiç kaybetmedi  Sivas Belediyespor yenilmez
 23/10/2021 İnegölspor - Sakaryaspor Sakaryaspor ligdeki son 7 maçında hiç kaybetmedi  Sakaryaspor yenilmez
 23/10/2021 Van Spor FK - Sivas Belediyespor Van Spor FK ligdeki son 7 maçında hiç kaybetmedi  Van Spor FK yenilmez
 23/10/2021 Somaspor - Kahramanmaraşspor Kahramanmaraşspor ligdeki son 7 maçını kaybetti  Somaspor kazanır
 23/10/2021 Hekimoğlu Trabzon - Turgutluspor Hekimoğlu Trabzon ligdeki son 7 maçında hiç kaybetmedi  Hekimoğlu Trabzon yenilmez
 23/10/2021 Afjet Afyonspor - Etimesgut Belediyespor Afjet Afyonspor ligdeki son 6 maçında hiç kaybetmedi  Afjet Afyonspor yenilmez
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 17/10/2021 Artvin Hopaspor vs Bursa Yıldırımspor
 17/10/2021 Başkent Gözgözler Akademi FK vs Fatsa Belediyespor
 17/10/2021 Bergama Belediyespor vs Erbaaspor
 17/10/2021 Çatalcaspor vs Hendek Spor
 17/10/2021 Kahta 02 Spor vs Nevşehir Belediyespor
 17/10/2021 Karaman Belediyespor vs Belediye Kütahyaspor
 17/10/2021 Osmaniyespor FK vs Arnavutköy Belediye
 17/10/2021 Sancaktepe FK vs Elazığspor
 17/10/2021 1954 Kelkit Bld.Spor vs Batman Petrolspor
 23/10/2021 Bergama Belediyespor - Başkent Gözgözler Akademi FK Bergama Belediyespor ligdeki son 6 maçında hiç kazanamadı  Başkent Gözgözler Akademi FK yenilmez
 23/10/2021 Elazığspor - Kahta 02 Spor Kahta 02 Spor ligdeki son 7 maçında hiç kazanamadı  Elazığspor yenilmez
 23/10/2021 Arnavutköy Belediye - Karaman Belediyespor Arnavutköy Belediye ligdeki son 7 maçında hiç kaybetmedi  Arnavutköy Belediye yenilmez
 23/10/2021 Batman Petrolspor - Çatalcaspor Batman Petrolspor ligdeki son 7 maçında hiç kaybetmedi  Batman Petrolspor yenilmez
 23/10/2021 Belediye Kütahyaspor - 1954 Kelkit Bld.Spor 1954 Kelkit Bld.Spor ligdeki son 6 maçında hiç kaybetmedi  1954 Kelkit Bld.Spor yenilmez
HABER ARŞİVİ
BİZİ TAKİP EDİN
  • YUKARI